La recollida sistemàtica d’estadístiques i indicadors sobre diferents aspectes de la feina a les biblioteques crec que és quelcom d’indispensable, quelcom que cal fer de forma absolutament prioritària. La immensa majoria de nosaltres ja ho fem, hi creiem, i ho hem incorporat a la nostra pràctica professional d’una manera totalment natural. No obstant això, crec que val la pena recordar la importància cabdal d’aquesta pràctica. Així, en aquest petit article apuntaré tres objectius de la recollida d’estadístiques a les biblioteques. No aprofundiré massa en cada un dels aspectes, ja que no és aquesta la finalitat de l’article.
- Tenir una fotografia precisa de l’estat del servei en cada moment. Si volem saber en quina situació es troba el nostre servei, les estadístiques són la millor manera de saber-ho. Les estadístiques i els indicadors ens permet obtenir una imatge de com estem, què s’ha assolit… i també és clar d’allò en què anem coixos. I cal sempre tenir clar que hi haurà xifres que no ens agradaran; la realitat és tossuda. Però cal acceptar sempre les mancances del nostre servei.
- Posar en valor la nostra feina. Si no sabem les xifres d’allò que hem assolit, mai podrem donar valor a tota la nostra feina. Primer, per a nosaltres; i després de cara als nostres caps i superiors. Les estadístiques ens permeten justificar la nostra feina, el nostre sou i la inversió que s’està fent en el nostre servei. I sempre, gràcies a les estadístiques i els indicadors, podrem justificar la necessitat de més recursos. Sense aquestes dades, restem indefensos. Sempre hi ha la possibilitat que els nostres caps ignorin aquestes necessitats, però nosaltres sempre haurem fet la feina.
- Planificar i marcar-nos objectius. Finalment, crec que les estadístiques i els indicadors tenen també una clara vocació de futur, ja que ens permeten una millor planificació a futur del servei de biblioteca. Amb estadístiques i indicadors acurats i constants, podem precisar molt millor cap a on volem anar, modelar millor els recursos necessaris i adaptar millor en cada moment la biblioteca a les necessitats i requeriments dels usuaris i de la institució que ens acull.
Tot plegat, penso, ens genera a més una sensació de seguretat, de què estem fent bé les coses i que anem pel bon camí; i també, i cal dir-ho, per tenir clar tot el que no estem fent bé, i intentar corregir-ho. Les estadístiques ens ajuden a no perdre’ns i a focalitzar. Vols que parlem més sobre aquest tema? Estaré encantat de què aportis els teus comentaris i enriqueixis el debat. També, si vols, em pots contactar per les xarxes socials. Parlem?
Compra el meu últim llibre de ficció “Tots els noms del tren”